Followers

Wednesday, May 2, 2012

happy anniversary, to me, to us!

so anda probably well informed yang position aku sekarang ialah site engineer. or at least that's what i signed on my email and official correspondence.

i never truly know what my job scope is until i did it. tapi satu perkara aku pegang, it can be very random.
lagipun aku keje kampeni kecil kecilan, dari UTP lg dah selalu sangat org nasihat, akan buat semua kerja. unless ko kerja kat kampeni besar, whereby the specialization on the role is very much exercised.

so semua kerja la i did. ok tak semua, tapi in the situation where something needs to be done, tak kira lah by right itu kerja siapa pun, bersedia untuk tidak melatah kalau tetiba kena buat sendiri. sama ada nak tunjuk cara cuci longkang scupper drain kat bangla time hujan lebat, atau memang bangla takde yang free nak cucikan longkang tu maka kena buat sendiri.

tapi tak tahu lah setakat ni aku suka buat benda benda macam tu sebab aku tak pernah buat atau sampai bila bila pun aku still suka buat kerja tu sebab ia simply fun!

tapi banyak aku belajar, a page each la kot. maksudnya banyak lagi yang aku kena belajar, many more pages from various chapters.

1) kerja wise
aku baru experienced buat satu bungalow house, satu community hall, buat jalan, buat longkang, buat building kecik kecik..

tp each in a very brief kind of experience. sebab aku under guidance dr bos bos aku, or subcon subcon aku. im not suprise my indon workers actually know whole lot more than me so sometimes boleh tanya tanya je. tapii jgn laa asek duk tanya je, biasanya aku google jugak berkenaan benda tu. cek dalam UBBL, i always go to the system first, then only apply dgn current practicable methods kat site..

not only the technical stuff, aku jugak kena manage apa saja dekat site. dr workers, kepala kepala kerja dan kepala kepala perkerja yang kadang kadang banyak betul songeh hoiii.

lepastu pulak client yang kadang kadang selembut sutera perangainya, kadang kadang macam anggap kita kontraktor ni tau kencing dan tau curi je. langsung takde nak appreciate titik peluh kami semua. tapi time claim keluar, lambat aje nak proses. banyak aje nak mintak kurang.

consultant on the other hand can be very kawtimable. inspection last minit request pun boleh. agak malas buat macam drawing, kasik propose je cara baru, tadehal mesti dia approve. tapi yg jenis susah pun ada. kita ckp drawing dia tak cukop detail. tunggu punya tunggu takde reply. paling baik pun suh pegi tengok mana mana sample then kasik propose submit drawing sama spec bagi dia tengok kalau ok dia approve. perghhh aku pulak jadi consultant? turnkey projek ke? ahaks. menjawab lah dengan client besok kitorang submit VO banyak banyak kan pasal instruction bukan bukan keluar.

authority pula takde ape sangat.. mostly involve time nak handover je. as long as ikot je regulation, submit form semua accordingly, apa apa bayaran dibayar sebaiknya, maka CCC certificate of completion and c.. er  banyak pulak c nye nih. aku pun dah lupa lupa ayam apa ccc nih. tapi basically projek da abes, dah leh pindah randah ke projek lain pulak, misi berjaya o yeah :D

2) soft skills
it needs a loooot of brushing up! sesungguhnya i find that im pretty good playing my role. tp very bad kalau handle multiple level by not making conflicts.

dgn different parties yang aku kena deal on daily basis, banyak kepentingan aku kena observe. sebabtu orang kata kadang kadang boleh dikambinghitamkan camtu camtu je.

kadang kadang aku kaver subcon baikkkk punya, sapot all i could, sudahnya org lain gak wat final decision. taim tu, air muka aku jatuh meleleh ko longkang je rasanya. tak de muka oiii nak mngadap subkon tu lagiii..
tapi aku harap orang sekeliling paham, its nothing personal. tak semua benda aku leh cakap. tak semua benda aku boleh ikut. emosi pun kadang kadang lain macam.

at first ada la rasa macam dapat spesel treatment sebab ko gadis jaga site, tapi lama lama keadaan dah tak jadi sweet seperti yang diharapkan, time rage, memang keluar jugak peluh jantan aku. takpun air mata jantan (manly tears). time time macamni biasanya aku akan menyendiri mengulo minom kat luar la. haha. baru tenang sikit mau fikir solution! eceyh!

3) kehidupan
actually, life aku beyond work hours basically takde ape. its good jugak so aku leh fokus kerja like 100%.. and only 40% much left to that my so-called life.

time keje dekat selangor almost every other week balik rumah jumpa family, pegi kl hangout ngan kawan kawan.. tapi sejak stationed kat jb balik, nothing much to it.

sedih tu ada laa jugak sebab mis a lot of happenings kawan kawan family semua tapi i embrace thewhole package with an open heart. we can be the jack of all threads, kan tapi master only one, at a time. and now, im doing that bit to which i consider the hardest in my line.

kejayaan perlukan pengorbanan :)


my way forward

quoting asyrafi abdul halim and ariff bin sukur, both are my respective seniors back in UTP, 1 year in contractor > 5 years in consultant

even my immediate superior, my project manager, always told me, when i had it enough in this line, jump into those consultancy line. design and stuff.

but deep inside, i dont really know do i really want that. maybe i need to try other kind of projects so i know what cluster i love the most. and perhaps, having a master's degree on one :)

InsyaAllah :)

No comments:

Post a Comment