Followers

Monday, August 8, 2011

my typical day as a peladang.

last time aku blog pasal keje, aku cakap aku buruh kasar, kan?
actually aku tak banyak beza kehidupan full time employed dengan unemployed last year.. aku still get to masuk hutan. cuma beza, hutan aku kali ni tersusun, iaitu; LADANG! or estate. pastu penghuninya, instead of aslis, banyak indians lah. ala kan dulu korang belajar konsep pecah dan perintah tu? whereby malay keje sawah, chinese keje mining, indian kat estate. tak tau la just dekat tempat tempat yang aku pernah pergi or memang the tradition continues..

since aku kena transfer ke kuala selangor ni, aku no longer kena fikir pagi pagi nak bangun pukul berapa mandi pukul berapa dan pegi mana. sebab hari hari aku kena pergi satu je tempat kerja. cuma kalau aku lambat (bukan kalau, memang selalu kot!) aku takboleh lari laa.. dulu kalau aku tak muncul kat ofis, orang boleh buat assumptions aku pegi mana mana dah petang karang baru call tanya aku dekat mana. tapi aku takde laa ngelat, cuma ofis aku start lambat, aku kena gerak lebih awal nak gi site jauh jauh, so terus lupa call ofis. sini kalau orang taknampak gajah biru tu kat site, memang tau la aku takde dalam site.

ahh i never have faith in working hours anyway. kate takde OT, janji keje deliver, sudah. WRONG! kadang kadang aku kena physically be there jugak la. deliver ke tak tapinye? kalo ade KPI, aku ni achieve ke tak ni kire? entahhh..
aku tergesa gesa kena datang sini, sampai sekarang aku takdapat hafal lagi muka muka orang orang kampeni aku kat sini. kampeni kampeni lain apetah lagi. memang everytime pun aku still kena tanya 'u kerja sama sapa,  A ke B?' nama pulak memang harapan laa aku nak ingat~ kerja? laaagi la aku ketinggalan keretapi.

ok ekceli memang ketapi ni dahlame depart. completion to date ade la 70% kot. lepastu pulak most of the works, adalah underground services. sebab package infrastructure. jadi bayangkan ye muslimin dan muslimat, aku yang nubs ni datang datang nak kena picture work done padahal sume tu dah tertimbus. tapi from time tu time, ade korekan demi korekan dilakukan. aku taksempat bhai nak keep track sume hari ni korek mana, concrete mana pasang apa. 

nama je peladang, kalian ingat aku hari hari duk tengah panas dari pagi sampai petang ke? aku datang ade la sekeping dua panduan yang aku kutip dari PC kat opis before QS lama resign.. up to april je la. segala drawings, docs, ape sume tu, bape banyak ammendments, changes da yang berlaku.. pulak tu, takde satu compilation of drawings yang available untuk aku study. takkan aku nak kehu kehilir dengan A1 sized drawings macam engineer drama melayu tu? aku pesen duduk dengan penuh adab (read: bersila!) kot, drawing pun A3 sized je, takkan aku nak lumpurkan the only master copy yang ade, ye tak? peladang berhemah gitew!

so strategi aku catch up is to dig dalam email opis. its been there all this while tapi aku pun ada projek projek lain yang aku kena fokus, tak sempat la pulak mau belek orang punye emel. thing is, tak semua benda ada dalam email. tapi slowly aku print la satu, satu ape yang aku dapat. aku jumpa carik lagi aku print lagi. revision lama aku tuleh la obsolete. kurang kurang aku tau history pertukaran. tapi sebabkan aku ni lambat beno nak catch up dan benda benda ni takde nak tunggu aku pun, aku decide untuk focus yang ongoing saje. pun taksempat!! dah 2 minggu siap pasang aku baru figure ni salah tu salah. kadang kadang diterima, kadang kadang tak. aku dah alert bos, kalo bos kate mau ketuk, kite ketuk. kalo tamau? archi nampak macam lain, sebab orang buat nak match dengan structure. sturucture tu pulak lukis tamau match ngan archi.. balik balik itu laa

kita kena ingat, dalam dunia ni, satu benda takbetul, bukan salah satu pihak je. benda tu semua berkait. clerk of works kena inspect, engineer nak kasik drawing kena kasi tailly dengan architect, subcon kena baca drawing baru leh buat keje, maincon kena tengok.. so aku tak tau dalam chainage ni yang mana yang missing yang lead to the fouls tapi yang pastinye aku katsini, hari ni. partly aku kena be held responsible jugak apa apa jadik.

ok lah.. aku da tyleh semalam harini kasik tacap sikit then aku decide nak picit publish post satgi. sebelum aku membebel dengan mendalam pulak pasal immigration!!!

bai. selamat berpuasa!

No comments:

Post a Comment