Followers

Wednesday, October 27, 2010

[longlog] Gunung Bah Gading yang santai katenye

baru baru ini, setelah pulang dari endau rompin - ketibaan kat umah kol 930pm , saya bergegas pula drop2 barang dan tuka2 dan repacking balek ke destinasi seterusnya, trip santai gunung Bah Gading, Bidor, Perak. 45 mins kemudian saya baru menaiki tren ke port biase, Terminal Putra. dalam tempoh tu sy xsempat mandi atau berak sekalipon.

sebelom saya menerjah topik dengan lebih terperinci, sudilah kiranya saya pow log dr event page..

Tajuk: Gunung Bah Gading
Organiser: Fadzli Bakri aka gate.
Tarikh: 23-24 Oct 2010(sabtu and ahad )
Peserta: -
Lokasi: Bidor, Perak
Starting : 4x4 bidor ke Pos Gedong melalui Pos Senta.
Treking: Dari Pos Gedong ke puncak

Gunung Bah Gading yang terletak berhampiran Kg. Gedung, Bidor, Perak mempunyai ketinggian setinggi 1620 meter (5,318 kaki).
Tentative Trip seperti di bawah ini

22/10/2010. Jumaat
Hari pertama:
Jam 1000 malam berkumpul di Hentian Lrt gombak
Jam 0200 malam jumpa di plaza tol Bidor kedai mamak sebelah plaza tol
Jam 0300 pagi menaiki 4x4 dari Bidor ke Pos Gedung melalui Pos senta mengharungi 3 sungai utama
Jam 0500 pagi sampai. dan tidur sejenak.
23/10/2010.Sabtu
Hari kedua:
0800 pagi sarapan pagi
0900 pagi start treking, melalui dusun OA menyusur tepi sungai, cross sungai 10 kali ( kalau tak silap) habis jer sungai bila trek dah mula kekanan dalam 15 minit treking sampai kem site tak ada nama.
0200 petang sampai kem site , setup mana yang patut.
0230 petang sambung treking ke puncak, lalui jalan balak.
0330 petang habis jalan balak masuk , masuk jalan hutan
0330 petang melalui trek hutan dan permatang ( trek favourite aku)
0500 petang sampai puncak anak Bah Gading. (dari sini dah nampak beirut), take 5 sap kok lu,
0520 petang sampai puncak.,
0630 petang tinggalkan puncak, menuruni hutan kawasan tinggi
0700 Petang ( on head lamp) sudah start jalan dalam gelap.pergerakan perlahan
0800 malam sampai ke trek balak semula take 15 lagi buat ungun api ,
0815 malam terus jalan sampai kem site kul 10.00 malam.
1000 malam sampai kemsite, pasang khemah, masak, bersih diri, buat apa yang patut, sembang dan tidur ( Agas boleh tahan sila bawa insert repellent)
24/10/2010. Ahad
Hari ketiga:
0700 pagi cuci muka ,gosok gigi dan acara menyediakan sarapan pagi
0800 pagi, sarapan, kemas fly , packing,
1000 pagi tinggalkan kemsite.
1200 mandi manda dekat sungai berhampitan air terjun.
1230 sambung treking.
0145 tengah hari sampai semula di Pos Gedung.
0230 petang 4x4 keluar.
0245 berhenti makan tengah hari dekat sungai dan mandi.
0330 bertolak keluar meninggalkan Pos Gedung.
0445 petang sampai Batang Padang .
0530 bersalaman dan bersurai.

(log di atas adalah dari seorang yg kaki santai heheh )

depart ke sane b4 kol 12 adalah satu rekod yg amat rare sepanjang penglibatan sy bersama mereka. haha tahniah! tiba di bidor, specifically restoran kari kepala ikan Salim atau kari kepala salim. did i mentioned sy xsempat jua dinner? last lunch td pun kat rnr Pagoh. lapo tapi ngantuk. dah cuba menggoda supaya dibentangkan ground agar dapat saya tido tidak mendapat sambutan. lbh kurg kl 4 camtu kot, kami bertukar uniform seblom menaiki powildrive ke Pos Gedong melalui Pos Senta. lembab2 tak kering sgt td jemor kat endau rompin, kihkih

trek balak yg dilalui agak mencabar. kami cuma teruja, yg tercabar ialah pemandu. cross2 sungai summore. bulan fullmoon menerangi perjalanan kami yang sakan mengarokkan diri seiring alunan lagu di Sinar fm. eh ke Perak fm?

Setibanya kami di kawasan lapang hapadan balai raya cum tadika pos gedong, ground2 dihamparkan bagi meletakkan bag dan membaringkan diri. bes siut dapat meluruskan badan setelah asek tido lam hammock n lambas saje beberapa hari lepas. bekfes yang berupa sikmak gigih disediakan orang dapo saat kami bergelumang dengan udara sejuk siut tapi kne gak tido.

matahari muncul dan menurut pesanan untuk diri sendiri, fes thing fes is to empty the bladder. sambil merungut2 jaohnyee toilet, kami pergi jua melaksanakan hajat dan menggosok gigi. kemudian kami memakan sarapan yang sungguh lazat seblom mengutip ration sebagai tanggungjawab ahli untuk memikul ration. mentang mentang ahli ialah 40 peeps, tak terasa sgt pon walopun ration ketegeri mewah.  berat sama dipikol, ringan sama dijinjing sket sorang la katekan.

kami bergerak kol 9 plus. melalui perkampungan dan perkebungan serta penternakan orang asli, suasana sungguh nyaman. stibanya di sungai crossing yang pertama, air tampak memanggil2 untuk direndami. namun ada 10-11 kali lagi sungai yang harus ditempuhi ekceli. pergerakan kami ialah upstream dan pretty much flat, cuma ada sedikit ascending sahaja.

laluan sungai tidak berapa deras dan adakala ialah licin. agak lapang sket, kami mentakefaiv lepak2 sakkoklu dan bergambo2. kadang kadang kami tidak mengcross pun tapi lalu di tebing sungai yang super sempit dan kalo kasut tak grip, licin kaw kaw ah! penelitian dan keyakinan perlu diserlahkan di trek sebegini. lagha sket slipped lah saya. kdg2 juga prlu dilakukan human chain untuk menyeberang.

setelah tiba disungai terakhir, kami menempuh trek balak. takkk bukan trek balak yang kite bese nampak kat trek2 lain tuuu yang luas muat lori balak dan panas terik camtuu.. ni trek pembalakan waktu 80-an, abandoned n jd denai kecil saje n bahgading merupakan gunung takbape femes jarang orang naek lgpun 2 bulan geng otdoor cuti pose n raye. tahap kne menebas pun tak terang lagi trek tu. moderately ascending. hujan mulai mengiringi pendakian kami.

taklama kemudian, kami tiba dikawasan lapang. around 1330hours camtu. kemsait dah ke kite? saya sendiri da start shivering dalam kesejukan camtu. payong saye lupe trus nak bawak kdg2 menumpang kaseh org saje. lam log patotnye kami tiba dikemsait, lunch2 ape yang patot then shoot puncak.. dalam kol 10 mlm baru sampai kemsait balek. namun cuaca sejuk hujan begitu memerlukan perancangan semula perjalanan kami. kata putus masih belum dinyatakan.

tanah lapang tersebut ialah lapang dr pokok besar saje, tapi jangan lupa atleast dah dua bulan lepas grup laen ade masok dan ada yg memberitahu mereka bukan berkemsait disini. semak samun paras betis diparangkan dan dibersihkan. dalam kesejukan ujan demikian, saya masih tade guts untok duduk. takut pacat la katekan~ kasot pun xbrani bukak. maka fly2 dan ground2 didirikan satu persatu. ration ration digather kembali untuk memulakan masakan lunch. menu sikyam pule ye. fuhh~

selesai lunch, sekali lagi issue nak gerak puncak pasni ke n the likeliness untuk layan sunset kat puncak adalah hambar sebab ujan, or else, pegi pagi buta sok aim sunrise. sesuai dengan cuaca, pagi soklah kami akan dikejutkan untuk gerak seawal 430 demi for the sunrise. yey!

santai tak santai sangat la kalo dah kol 130 dah call it a day ye dak? haha~! apelagi bertukar uniform lah sekalian sume.. mandi2 lam air freezingly cold fuuu. mule2 barang sume tarok bwh fly 1, tapi cam penoh semacam je. bile fly 2 siap diconstruct, aku pun menerjah kesana chop tempat tido. selesai mandi dan lunch kami borak2 bahan2 dengan trekking n sliping partners. nameje partners tapi sume tido lain2 fly, lol~ fly 2 ialah sume layan tido fuu bess.. aku lepak je kat fly 1 sambong borak menkad ape yang patot.

bile hari da malam, memandangkan esok nak bangun pagi, aku gi layan tido. fuuu besss~~
dalam kol 12 camtu kami dikejutkan untuk dinner. bangunnnn makannn.. aku terkejut ramai orang da siap makan da pon. kejut2 orang seblah2 aku masih lena tido ke dah masok tido balek da abes makan nii? makan2 tido balekk, lol. santai la katekan~!

kol 530 kami dikejutkan untuk bangunnnn kurangkan tidoo lebihkan trekking ( motto genggeng jiwakacau yg kerap dilaungkan) dalam kepayahan membuka mata.. kami berhadapan dilema untuk menyarung suar baju stokin basah balek untuk kepuncak. sejuk mata memandang, sejuk lagi perut memakai +_+".  haa smalam kite plan kol 430 kan nak gi puncak kann? kol 630 gerak, kire ok ag tuu..

headlamp dikepala masing masing, berkobar2 meredah embun pagi.. target within 2-3 jam sampai la.. trek dipenuhi resam yang perlu ditebas terlebih dahulu dan kiri kanan byk gaung dan lobang2. kami saling alert mengalert orang depan blakang. ngam2 je untuk gerak single file nih.

730 tiba di bukit botak. bah ibau kate , lg 3 jam puncak. fuhhhh
take 5 30 mins, baru gerak..
flat lagii flat lagiii hmmpp da mula pacak dahhh. stretttt naekk. trek pulak virgin sunggoh. tenang je,sampah pun very minimal. beslah~!
maseni asek duk bising ni sape punye benchmark letak tajok santai dalam trip niii... tanda tanda menghampiri puncak tak jua kelihatan. perut mulai lapo. aku da start kne push2 baru gerak. tibe2 benti sebab lapo sgt makan snek jap. haha. maseni da banyak yang overtake aku. die punye naek tamo turun2 dah. fuuu~~

dah kol 930 nii  jaoh lagi ke niii.. mecun bola dr org depan tanda da sampai pun xde lagi niii. saat ni style  suh org blakang gerak dulu orang blakang tabah je, awak letih kite pun letih tape tadehal kite lek2 tarek napas same2.. tadenye leh potong2 time2 skang.. haha nais~ same2 lapo same2 pangok.

take 5 lame skett.. dgr2 taklimat dr reading GPS.. pasni ade turuuuuuunn pastu naekkkkk.. fffuuuuu...
trek pangok tu kalo satu pressure, trek turun mase ondaway ke puncak, adalah dabel pressure!
bile mau sampai niiii...

setibanya di anak bahgading. kalini take 5 x main2 nye. dudok lame2 makan2 jelly, fud2 yg ade. adela 10-15 min gak kut. mengenangkan naseb lom sampai2. uhukk..

pastu kami gerak gak.. bunyi da bunyi da orang atas.. da sampai mereka nampaknye.. panggil2 tak dengar.. too close yet too far.. ye la kami diselubungi hutan tebal mane leh travel sgt sore serak2 basah camtu..

tol la bah ibau ckp 3 jam td kan.. 1030, beirutt~~!! kami tiba dipuncak. wiwit cantekk woooo nampakkkk~~~!!!
nampak awan putih! haha samegak kalo smalam pun xpat sunset, arini sunrise apenye kol 1030? lol~
awan kelihatan bergerak2. kami masok2 lam awan. sejuk takyah cakap la.
tudiaaaaa awan da bukak vieww~~!! subhanallah cantek weyyy :D 360 degree view tuuu... di satu side kelihatan puncak batu putih.. tengok bawah.... hmmm bile nak buat trans bahgading batu putih weyyyy.. haha aku kalo ayat camtu dengar time kat puncak pangok x ilang lagi mmg xpat aa.. lol~

makan2 ration kejayaan ape yang patot, gambo2, mane yang nak panjat beirut panjatlaa.. kol brapa tah ade sum decide nak turun dulu. ade lg padahal x blom sampai puncak. aku pon rasa nak berak makin kuat nih.. mohle kite turun lu jom..

ondaway tu terserempak ngan org2 yg ondaway nak naek.. santai takk? tanye mereka. aku xleh bg jawapan. 'sampai bwah kang baru leh analise santai ke tak. kalo tanye skang mmg tak aa'

kol 1 ke kol 2 cam tu kot sampai kemsait. masing2 meluru terhadap makanan.. tp aku gi toilet dulu tatahan weyyyy. pastu naek baru adeselera beso nk mkn haha..
ngam ngam tgh stat makan ujan mula turun.. stail ujan midday cam smalam gak la nii..
kami terkenangkan naseb mereka yg blom sampai.. pasti sejok!

dengan baju separa lembab ni, naktido pun takbrape nak sedap. hmmmphh tungggu lagi sampai sumerang turun. peking2 redi2 nak turun bareng2 borak tido tido ayam lagii. peking kne awal tau2 je la saye ni peking memang selo.

530 petang kot kemsait dirobohkan, selo2 kami dilepaskan keluar untuk kembali kedunia bertamadun. kol 630 camtu da redikan hedlem.. smalam santai kaw2 sgt, hamekk arini trekking malam. haha.
kol 830 selamat sampai di pos gedong, lepak depan balai raya cum tadika lagi.. tak tunggu sumerang sampai sebaleknye kami gerak dulu ngan powil yang ade ke kari kepala salim, bidor.

skali lagi layan karok perak fm, mata pun da layu time ni. sampai, g mandi kat plus, then nak makan kat kedai melayu sklai die ckp da abes. fuuu~~~~ sambung lepak di kedai mamak pula.. nak makan tapi malas. bantai tido atas meja sehingga gelas da tebalek siap.. cuma x tumpah je. masih menunggu grup las kuar..

kolbape tah  gerak balek kl..
kol 4 sampai umah, bukak lappy cek2 emel. tapi taleh reply lg.. kne ade sound mind baru leh reply. lol~

sekian.. bukan senang wey saye nak karang log panjang panjang neh. haha..  diharap terhibur :D

for pics
gogo en. gate
noraz
nurul fuziana
kak ninie
kak ezi
demokrasi terpimpin

tahniah dan time kaseh semua :D